[nazaj]
ZNAMENJE je manjši zidan, kamnit ali lesen nabožen objekt, skoraj vedno opremljen z nabožno plastiko ali slikarijo; najpreprostejše znamenje je na stavbno zunanjščino obešena plastika ali poslikana tabla. Znamenja so postavljali od konca srednjega veka do sredine našega stoletja, najprej plemiči, cerkveni in mestni oblastniki, meščani in tržani - od poznega 18. stoletja naprej pa predvsem vaške skupnosti in kmetje. Poglavitni nagibi za postavljanje znamenj so bili zaobljuba za rešitev iz nesreče ali spomin nanjo, označitev posestne ali krajevne meje, kažipot; vsem znamenjem je skupna simbolična izročitev kraja postavitve v božje ali svetniško varstvo. KMEČKA PLASTIKA je kiparski izdelek preprostega podeželskega obrtniškega ali samouškega rezbarja, klesarja, lončarja ali mavčarja, namenjen namestitvi ali rabi na kmetiji. V 19. stoletju se je izoblikoval svojstven stil kmečke plastike; v soodnosu s kmečkimi naročniki so ga izoblikovali samouški in polsamouški, likovno nadarjeni agrarni proletarci, ki jim je bilo izdelovanje takšnih kipcev poglavitni vir preživljanja in tudi radosti ustvarjanja. SLIKA NA STEKLO je na hrbtno stran šipe naslikana podoba. Od konca 18. do konca 19. stoletja so iz podeželskih slikarskih delavnic v Švarcvaldu, Bavarskem gozdu, okolici Staffelskega jezera, Češkem gozdu in na Zgornjeavstrijskem v slovenske dežele množično prodajali preproste, serijsko izdelane, ploskovito risarsko pojmovane cenene nabožne slike na steklo. Kupovali so jih zlasti kmetje in revnejše mestno prebivalstvo. V drugi in tretji tretjini 19. stoletja je takšne slike slikalo tudi nekaj gorenjskih polsamouških slikarjev. V prvih dveh tretjinah 19. stoletja so bile slike na steklo skoraj edine stenske slike v kmečkih notranjščinah. PANJSKA KONČNICA je uveljavljeno ime za poslikano čelno deščico na čebeljem
panju kranjiču. Izdelovali so jih preprostejši in samouški slikarji od
sredine 18. stoletja do prve svetovne vojne; v tem času so poslikali nad
50.000 kosov. Ta zvrst ljudskega slikarstva je nastala na Gorenjskem in
slovenskem Koroškem, razširila se je po vsem osrednjem in severozahodnem
slovenskem ozemlju. Motivika je v veliki večini figuralna. Zajema nad
600 različnih motivov, dobra polovica je nabožnih. Slikarije so imele estetske,
pripovedne in praktične funkcije. Tvorile so pisano pročelje čebelnjaka,
širile so številne ikonografske predstave, po sličicah so razločevali panje
in ob sezonskih prevažanjih na pašo zlasti njihovo lastništvo, naslikane
svete osebe so pomenile simbolično varstvo panjev in čebel.
|
[Virtualni vodnik po slovenskih muzejih - Virtual guide to Slovenian museums]